Evolució del projecte

Digicat/presentació. 

(Digicat, 21 de maig )

El català és una llengua sense estat, circumstància que dificulta la seva consolidació al no disposar, les institucions corresponents, del control de les decisions polítiques i de la capacitat legislativa que donin seguretat a la mateixa llengua i als seus parlants.
En la societat actual, per tal d’assegurar la supervivència d’una llengua és important que aquesta estigui actualitzada en el llenguatge d’especialitats, aquí s’inclou el llenguatge digital, per evitar la penetració de paraules foranies (anglicismes però també castellanismes).
Sortosament la Generalitat amb la seva política lingüística ha facilitat la creació i consolidació d’organismes relacionats amb la llengua, com per exemple l’anomenat  Termcat, el qual té com a missió garantir el desenvolupament i la integració de la terminologia catalana en els sectors especialitzats en general, mitjançant la creació continua d’eines i de recursos, ens ha dut al català a uns nivells d’actualització i adaptació a la realitat actual molt elevats, gens envejables als que disposen altres llengües importants mundials (anglès, alemany, espanyol o francés).
Però cal que aquesta riquesa sigui traspassada i consolidada en l’ús pel conjunt de la població, siguin institucions, empreses o individus.
El nostre grup, DIGICAT,  es planteja cercar quina és aquesta realitat avui i ha estat relativament fàcil posar-nos d’acord  la Núria, Mª José, Marc i Francesc, estudiants de Llengua i Literatura Catalanes, i que usen les TIC com eina bàsica d’estudi.



Actitud cívica

I (Francesc Homedes Jassanada, 6 de maig)


En el món digital aquesta expressió significa tenir una actitud de respecte al teu equip i a  la resta d’internautes connectats a la xarxa.
L’extraordinari desenvolupament de les TIC ha permès tenir accés a una informació gegantina en tant sols fer un clic, però podem rebre informació de qualitat i altra que no, per tant haurem de gestionar la nostra demanda d’informació amb les màximes prevencions possibles, que no són més que prevencions de seguretat.

Seguretat del nostre equip. Cal que ens protegim de tota possible entrada de virus que puguin malmetre l’equip i la informació disponible. La seva traducció directa és tenir un bon antivirus que ens faci de barrera i protecció dels documents.
Igual d’important és disposar d’un sistema de magatzematge. L’ideal és tenir una còpia de seguretat interna en el propi equip i una segona externa al equip. Duplicitat significa tenir informació ben protegida.

Seguretat de la xarxa. Navegar per la xarxa implica està connectat amb multitud de sistemes i usuaris i possibilitat de fluir documents “nets” i  altres amb virus que poden malbaratar la informació i l’equip. Indispensable disposar d’un bon sistema antivirus  i  d’un tallafocs, que permet regular el flux de dades entre el nostre equip i la xarxa. Els sistemes operatius ja en disposen.

Altres temes importants són:

La localització de la informació.  La gran quantitat d’informació visible i no visible, localitzable de forma immediata, degut a la gran quantitat de fonts, fa indispensable definir bé a l’inici què busquem usant paraules clau i sinònims, i fer-ho a través de cercadors generalistes que ens puguin redirigir a dades més específiques i guardar i ordenar la informació.
L’autoria de les fonts i la credibilitat de la informació, és important analitzar l’autoria, filiació , actualització de la informació. Procedència i objectivitat. Si té certificacions internacionals, encara que sigui definitiva, és una major garantia.
Finalment cal que fem ús d’una comunicació sostenible. El propi ús de la xarxa, treballar en blog i el sistema de missatges instantanis, ja són una prova de treball amb Activitat Cívica.


II (M. José Serrano Serrano, 19 de maig)


Recorde, ja de lluny, com quan era petita la meua àvia donava per certa qualsevol cosa que haguera vist al televisor: "Això és de veres que ho han dit a la tele" Pareix una bogeria, però aquell pensament que la meua avia tenia de la tele, molta gent el continua tenint, però ara amb les paraules: "És veritat que ho he vist a Internet"
Cal desenvolupar un esperit crític, i tenir clar que tot el que trobem a la xarxa, no val. Qualsevol persona pot fer les seves aportacions a la xarxa, ja siguin noticies, comentaris, opinions o qualsevol altra cosa. El que importa, és que el receptor de la informació sigui conscient de la procedència i la veracitat d'allò que està llegint.
Nosaltres estem realitzant un projecte digital, i per a tal feina, hem recercat molta informació. Després de trobar-la, cal estudiar-la per saber si ens val o no. Per a això vàrem establir uns criteris de validesa. Si volem que el nostre treball tingui certa rigor, no podem utilitzar opinions com a fets.
A més, cal respectar sempre les autories d'allò que anem a utilitzar i els drets d'autor i privacitat que puguin tindre. Sempre cal dir la font que hem utilitzat utilitzant les normes bàsiques de referència bibliogràfica.


Aquest vídeo pot ser molt útil per a tots a l'hora d'utilitzar imatges de la xarxa. Espero que us resulti molt útil!!!


III ( M. José Serrano Serrano, 2 de juny)


Com ja vam comentar, és  molt important quan realitzem qualsevol recerca d'informació, veure fins a quin punt es tracta d'una informació fiable. Amb el treball pràcticament enllestit, aquesta tasca ja havia estat portada a terme, però així i tot calia una última revisió per tal de no fer repeticions innecessàries.
Açò ho hem fet mitjançant les fonts d'informació utilitzades per tots i també llegint i rellegint textos i parts del treball. Per dir una cosa més voltes, no és més real, així que hem tractat de minimitzar al màxim aquestes repeticions, i crec que ho hem aconseguit!! Tant que encara podríem dir més coses per arribar al màxim de paraules utilitzades.
Un aspecte que considere que podríem millorar tots, és el relatiu als drets d'algunes imatges. No crec que els tinguem sempre en compte, però almenys hem après com esbrinar quins drets te cada imatge i podem aplicar aquests criteris d'ara endavant.
Hem après molt, i de fet sempre que utilitzem material d'alguna font d'informació, la nomenem, però sempre, sempre, sempre és pot millorar, i nosaltres tenim clar que continuarem fent-ho.


Treball en equip i comunicació 

( M. José Serrano Serrano, 1 de maig,)


Hola a tots!!!


Vaig a ser jo qui comence amb l'autoavaluació del grup, centrant-me al treball i la comunicació. 

A aquesta PAC ens ha costat més comunicar-nos fluidament que a la primera PAC, en part perquè hem necessitat més temps individual per a conèixer bé les ferramentes que anàvem a utilitzat i en part, potser, per les vacances de Setmana Santa i Pasqua. 

Així i tot, sempre hem fet per estar connectats i ajudar-nos els uns als altres a tots els dubtes que ens han sorgit (que no han segut pocs) .

Estic molt satisfeta per l'actitud de grup que estem tenint. Parlem sobre tot el que fem per a que estiga molt consensuat, i ens ajudem sempre que podem i a més, sempre des del respecte.

Si que ens cal gestionar millor el temps, tenint en compte les dificultats que ens poden sorgir, i per a la propera PAC, de segur que ho fem.

En resum, em sento afortunada de formar part d'aquest equip, i estic segura que aconseguirem els nostres objectius si continuem treballant d'aquesta manera.

II ( Francesc Homedes Jassanada, 14 de maig)


Les meves sensacions les voldria manifestar des de dos punts de vista:

1.- Perspectiva de grup
Estem seguint els acords inicials establerts com a grup i, tot i que han sorgit dificultats en les connexions i en l’ús de les eines, hem mantingut la cohesió i una molt bona relació i total respecte entre els membres del grup.
La freqüència de connexió no es exactament l’establerta però hi ha una certa continuïtat que fa possible consensuar i avançar, el que traduït vol dir que com a grup som eficients.

2.- Perspectiva personal.
Tinc la sensació que vaig una mica a remolc del grup. Sempre amb preses i a darrera hora. Sensació d’endarreriment permanent.
He tingut problemes d’adaptació a les eines de treball, encara que crec haver-los superat. Dificultat en gestionar el meu temps.

III (Núria Bueso Martin, 3 de juny)


Per fi hem superat una fase d’entrebancs continus i ens anem remuntant i renovant contínuament.

Hem superat també l’absència d’en Marc tot redistribuint-nos la feina i treballant moltíssim i, encara que sovint em retard, hem aconseguit fer totes les tasques proposades. Som conscients de que sempre es poden millorar.

Val a dir que la qüestió del temps que ens cal i el compliment dels terminis ens costa força; tal vegada podem dir en descàrrega nostre que els tres companys d’equip tenim molta feina; la més jove per qüestions de feina (sortosament, als temps que corren!) i els altres dos perquè estem dins del grup de gent d’edat molt ocupada en altres afers i per les novetats que ens costen d’assolir, però que les anem vencent i dominant. Això sí, ara ens manca encarar la creació d’un vídeo i la part final de les activitats.

Personalment haig d’agrair el suport i l’encoratjament que he rebut per part dels companys, tant del grup com de la resta de l’aula, i per descomptat del tutor, en Jordi.

Val a dir, per tant que estic molt contenta d’haver pogut continuar malgrat els moments de defalliment i confio que tothom s’hi hagi engrescat tant com nosaltres.

Crec que el més important d’aquest treball en equip és la possibilitat de compartir i realitzar una tasca conjuntament, no obstant les dificultats que sorgeixen, sobretot en l’aspecte comunicatiu a distància.



Tecnologia Digital  

I ( M. José Serrano Serrano, 3 de maig)


Hola a tots!

Segur que tots esteu d'acord amb mi, si dic que aquesta PAC ha estat plena de coses noves: nous programes, noves tasques, noves formes de treballar, i per tant, nous aprenentatges.

Moltes voltes he tingut la sensació d'estar cursant una assignatura que em quedava gran, però, resolent els dubtes entre tots, i llegint els missatges del consultor (que ens facilita molt la tasca), veig que l'activitat tira endavant, i a més em sento molt satisfeta per tot el que estic aconseguint, tant a nivell grupal com individual.

A la PAC1 ja vam utilitzar google drive i zotero, i ara a més s'afegia Gantter (per a mi tot un món nou), els blogs, la wiki, buffff!!! Era llegir l'enunciat i tenir la sensació de que el cervell deixava de funcionar, quantes coses!!! I açò per on ho agarrem????

A la fí, pareix que se'n estem sortint, tot i que el temps ens ha vingut més que just. Moltes novetats i poc de temps per assimilar-les del tot, però, quan acabem aquesta assignatura arribarà el moment de seguir aprenent i de portar a la pràctica tot el que hem après.
Diuen que a conduir s'aprèn conduint: això és el que farem!!!

                                     


II (Núria Bueso Martín, 15 de maig)

Endavant!

La PAC2 s’ha distingit per la introducció de nous mitjans. Si entendre el funcionament de Google Drive i Gantter va ser un poc complicat, amb l’ús del blog, sobretot per problemes de caràcter tècnic, ha estat especialment endimoniat i ara ens cal completar-ho omplint una viqui i aconseguir enllaçar-ho tot.

Sortosament continuem tenint un bon enteniment com a grup i, amb l’ajuda de tots i,  també cal dir-ho, amb les informacions que van apareixent al Fòrum, arribarem a assolir uns coneixements tecnològics útils pel nostre futur acadèmic, així com a nivell personal (personalment, més endavant, en voldria fer un sobre termes culinaris).

No se com acabarem, però ens hi esforcem i anem endavant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada